Odpovědi na často kladené otázky
         

Číslo otázky:
446   Datum:   16.11.2020
Otázka:Přechod na server Firebird 3.0
 Odpověď:

Firebird 3 umožňuje lepší využití výkonu moderních vícejádrových procesorů při současném připojení více uživatelů, poskytuje vyšší bezpečnost provozu šifrováním síťové komunikace a zrychluje odezvu programu na pomalých sítích, zejména při vzdáleném připojení přes internet. Detailní technické informace o této řadě serveru si můžete přečíst v příslušném dokumentu Release Notes.

Upozornění: podpora starší řady serveru Firebird 2.5 byla ukončena 30.6.2024. Pokud ji stále používáte, proveďte prosím bezodkladně přechod na Firebird řady 3.0, podle následujícího návodu.

Záměna serveru znamená odinstalování serveru Firebird 2.5 a instalaci nové verze Firebird 3.0, je spojena se zálohováním a obnovou všech databází. Přitom jsou všem uživatelům účetního programu také vygenerována nová přístupová hesla. Protože postup je v tomto případě složitější než u běžných aktualizací, řiďte se při něm, prosím, následujícími pokyny. U síťových instalací konzulujte postup s místním správcem sítě, zejména pokud k serverovému počítači nemáte přímý přístup, jedná o server na Linuxu, nebo databázový server Firebird používáte i s jinými aplikacemi. Pokud si vyměnujete databáze nebo jejich zálohy s dalšími uživateli programu MRP-K/S, je potřeba přechod na nový server domluvit a provést společně, jelikož databáze pořízené pod novou verzí serveru už nelze načíst ve starší verzi. V případě potíží čtěte také Řešení problémů při přechodu na databázový server Firebird 3.0.

  1. Zálohování dat všech firem a společné databáze

    Ověřte si, že databáze jednotlivých firem jsou aktualizované a funkční. Pro kontrolu můžete použít v seznamu firem funkci Správa - Výpis verzí firem (stavu aktualizace), všechny firmy by měly být aktuální. Poté v okně Údržba tlačítkem Údržba dat - Přenos databází - Hromadná záloha proveďte zálohu všech databází. Tento postup umístí zálohy všech firem do jednoho adresáře, odkud je lze později obnovit všechny najednou.

  2. Zálohování seznamu uživatelů

    Pokud v MRP-K/S používáte kromě správce MRPDBA také jiné uživatelské účty, přihlaste se jako správce databáze (SYSDBA) a v dialogu správy uživatelských účtů tlačítkem Export zazálohujte seznam uživatelů serveru.

  3. Odinstalování Firebirdu 2.5, instalace Firebirdu 3.0, případně nové verze MRP-K/S

    Na serverovém počítači spusťte instalační program MRP-K/S. Naleznete jej v podadresáři Install programu (obvykle C:\Program files (x86)\MRP\MRPKS\Install), případně můžete stáhnout aktuální verzi z našich internetových stránek v části Stažení - Plné verze a aktualizace. Zvolte podrobnou instalaci, v okně výběru komponent zaškrtněte položku Server Firebird a potvrďte následné okno s dotazem na instalaci nové verze serveru. Součástí instalace serverové části je i odinstalování serveru Firebird 2.5 a přidání nově instalovaného Firebirdu 3.0 do výjimek brány Windows (firewallu).

    Poznámka: pokud používáte serverovou část na systému Linux, řiďte se při instalaci serverové části v tomto bodě podle návodu uvedeného zde.

    Poznámka: pokud potřebujete kvůli jiným aplikacím na počítači zachovat současně i původní Firebird 2.5, postupujte při instalaci serveru podle zvláštních pokynů zde.

  4. Obnovení seznamu uživatelů serveru, nastavení hesel

    Pokud máte z bodu 2 pořízenou zálohu uživatelských účtů, přihlaste se do účetního programu jako správce databáze SYSDBA s výchozím heslem masterkey (na Linuxových serverech heslem zadaným během instalace) a tlačítkem Import načtěte uložený seznam uživatelů. Bude vypsán seznam přidaných uživatelů a náhodných přihlašovacích hesel, která jim byla vygenerována.

    Poznámka: pokud zálohu uživatelských účtů nemáte, existuje ještě možnost je načíst přímo z původní databáze hesel security2.fdb, která zůstává v instalačním adresáři serveru Firebird 2.5 i po jeho odinstalaci. Načtení lze provést tlačítkem Převod z FB2.5.

  5. Převedení nebo obnovení databází

    Zde jsou možné dva postupy. První, automatický, je možný v případech, kdy je program MRP-K/S nainstalován na stejném počítači jako databázový server Firebird. Druhý postup platí pro případy, kdy na serveru není účetní program nainstalován, nebo se jedná o server na Linuxu. Tento postup je rovněž vhodnější v situacích, kdy účetnictví obsahuje velké množství firem, případně rozsáhlých databází, jejichž opětovná záloha a obnova prováděná při automatickém převodu by celý postup zbytečně zdržovala.

    a) Automatický postup: Na serverovém počítači spusťte MRP-K/S, přihlaste se jako správce účetnictví (MRPDBA s výchozím heslem mrpdba) a nechte program převést databáze do formátu používaného serverem Firebird 3.0.

    b) Postup s ručním vymazáním obsahu datového adresáře a následnou obnovou všech databází ze zálohy: Na serverovém počítači přesuňte pryč kompletní obsah datového adresáře, tak aby tento adresář zůstal prázdný. (Datový adresář na serveru obsahuje databázové soubory všech firem, zjistíte jej v přihlašovacím okně programu MRP-K/S pod tlačítkem Umístění serveru v poli Adresář. Poznáte jej také podle přítomnosti souborů s názvem DATAxxxx.MRP, kde xxxx jsou čísla jednotlivých firem.) Přestože máte pořízené zálohy, soubory z adresáře nemažte, jen je přesuňte jinam, kde budou případně k dispozici jako další forma zálohy. Poté se přihlaste jako správce účetnictví (MRPDBA s výchozím heslem mrpdba), nechte program vytvořit novou prázdnou databázi první firmy a následně proveďte obnovu dat všech firem ze zálohy vytvořené v bodě 1, v okně Údržba tlačítkem Údržba dat - Přenos databází - Hromadná obnova.

  6. Upgrade databází

    Nyní již může správce účetnictví (MRPDBA) provést běžným způsobem závěrečnou aktualizaci databází, ke které program po přihlášení vyzve.

* Berte prosím v potaz, že otázka a odpověď mohou být úzce svázané s verzí programu aktuální v době zveřejnění odpovědi.

Související otázky najdete ve skupinách: Přeskočit odkazy pro navigaci

© 2022 MRP-Informatics, spol. s r.o.                                         MRP na Slovensku